Τετάρτη 21 Μαΐου 2014

10 Tεχνικές για να Βελτιώσετε τη Γλώσσα του Σώματός σας


Η γλώσσα του σώματος παίζει σημαντικό ρόλο στην ηγεσία και την επικοινωνία.  Έχετε δει κάποιο σημαντικό άτομο να τρώει τα νύχια του ενώσω κάνει μια δημόσια παρουσίαση; 

1) Μήπως ο συνομιλητής σας ψεύδεται;  Ψάξτε γι’ αυτά τα σημάδια…
H γλώσσα του σώματος μπορεί να προδώσει το άτομο που λέει ψέματα: παρατηρήστε αν ο συνομιλητής σας ακουμπάει τα χέρια του μεταξύ τους, αν αγγίζει το πρόσωπό τους, αν έχει σταυρωμένα τα μπράτσα του μπροστά στο στήθος του και αν απομακρύνεται από εσάς την ώρα που μιλάτε.  Ερευνητές από το πανεπιστήμιο Northeastern στη Βοστώνη βρήκαν ότι αυτές είναι οι σημαντικότερες ενδείξεις ότι κάποιος ψεύδεται.  Αν μάλιστα συμβαίνουν και τα τέσσερα μαζί…. Μεγάλη προσοχή!  Και φυσικά θα πρέπει να αποφεύγετε αυτές τις κινήσεις εσείς οι ίδιοι όταν μιλάτε με άλλουςκοινωνικά ή επαγγαλματικά.
2) Κάντε τα δύσκολα εύκολα: χαμογελάστε!
Έχετε παρατηρήσει τους αρσιβαρίστεςΌταν σηκώνουν βάρη κάνουν γκριμάτσες δυσφορίας κυριολεκτικά από το βάρος που σηκώνουν!  Ο προπονητής Charles Garfield, (και συγγραφές του βιβλίου  «Peak Performance») όταν ανέλαβε την Ρώσικη Ολυμπιακή Ομάδα Άρσης Βαρών έκανε ένα μικρό πείραμα.  Ενθάρρυνε τους αθλητές να χαμογελούν αντί να κάνουν γκριμάτσες πόνου στην άρση.  Βρήκε ότι με το χαμόγελο οι αθλητές μπορούσαν να συνεχίσουν λίγο ακόμα την προπόνηση σε σχέση με όταν έκαναν γκριμάτσες πόνου.  Γιατί συνέβη αυτό;  Επειδή οι εκφράσεις του προσώπου στέλνουν συγκεκριμένα μηνύματα στον εγκέφαλο.  Η γκριμάτσα πόνου στέλνει το μήνυμα «Αυτό πονάειΣτοπ!», οπότε ο εγκέφαλος στέλνει χημικά σήματα του στρες στο σώμα να σταματήσει να καταπονείται.  Έτσι, όσο περισσότερο στρεσσάρετε κάποιος, τόσο λιγότερο προσπαθεί.  Αντίθετα, το χαμόγελο στέλνει το σήμα «Είναι δύσκολο, αλλά μπορώ να το κάνω!» και ο εγκέφαλος στέλνει σήμα να συνεχιστεί η προσπάθεια.
3) Για να έρθετε σε συμφωνία, στείλτε από νωρίς σήματα εγγύτητας.
Οι συνομιλητές είναι ευκολότερο να καταλήξουν σε συμφωνία όταν η διαπραγμάτευση ξεκινά και δείχνουν θετική γλώσσα σώματος (χαμόγελο, νεύματα συμφωνίας, ανοιχτές χειρονομίες, καθρέφτισμα, κλπ).   
4) Ενισχύστε τη συνεργατική διάθεση διευθετώντας την επίπλωση στο γραφείο σας.
Η επίδειξη δύναμης και στάτους είναι σημαντικό να γίνει με μη λεκτικά σημάδια για να εντυπωσιάσει τους πελάτες σας.  Αν όμως επιθυμείτε να αυξήσετε τη συνεργασία με τους εργαζόμενους για εσάς, θα πρέπει να στείλετε το αντίστοιχο μήνυμα.  Ξεχάστε λοιπόν την τεράστια καρέκλα πίσω από το γραφείο σας (τρομακτική! Επιβάλλει εξουσία και θέτει τον άλλο σε μειονεκτική θέση) και αποσύρετε τα μικρά καθίσματα ακριβώς απέναντι από το γραφείο σας (παραπέμπουν σε σύγχρονη Ιερά Εξέταση).  Τοποθετήστε τις καρέκλες για τους συνεργάτες σας λοξά σε σχέση με το γραφείο σας, και επιλέξτε να έχουν μέγεθος ίδιο με τη δική σας καρέκλα.  Εναλλακτικά, δημιουργήστε μια γωνιά συνεργασίας, με στρογγυλό χαμηλό τραπέζι και αναπαυτικά καθίσματα γύρω του, για να ενισχύσετε το αίσθημα της ανεπισημότητας και της συνεργασίας.
5) Μειώστε την αντίσταση του επαγγελματικού συνομιλητή σας δίνοντάς του την επαγγελματική σας κάρτα.
Είστε σε συνέντευξη για μια θέση εργασίας;  Πουλάτε το προϊόν σας;  Επιθυμείτε να προσελκύσετε επενδυτές;  Παρατηρήστε το άτομο απέναντί σας: μήπως είναι λεκτικά αμυντικό; (τύπου «ναι μεν,αλλά»;).  Μήπως έχει αμυντική γλώσσα σώματος (χέρια σταυρωμένα στο στήθος και σταυροπόδι);  Πρόκειται για ενδείξεις ότι (α) δεν κάνετε και τόσο καλή εντύπωση ή (β) ο συνομιλητής σας δε σας ακούει προσεκτικά. 
Μπορείτε να μειώσετε την αντίσταση του συνομιλητή;  Ναι! προσφέρετέ του καφέ ή τσάι, ή, ακόμα καλύτερα, δώστε του την επαγγελματική σας κάρτα (μπροσούρα, δείγμα προϊόντος, κλπ).  Κάτι ανάλογο μπορείτε να κάνετε και σε ένα μεγάλο ακροατήριο, ζητώντας τους να σηκώσουν χέρι και να απαντήσουν μια συγκεκριμένη σχετική ερώτηση (πχ, «πόσοι από εσάς έχετε παρακολουθήσει σεμινάρια βελτίωσης της γλώσσας του σώματος στο παρελθόν;»).  Με αυτό τον τρόπο ο συνομιλητής αναγκάζεται να αλλάξει στάση σώματος για να ανταποκριθεί και εφόσον η γλώσσα σώματος επηρεάζει τη διανοητική στάση που έχει κάποιος απέναντι στα πράγματα, με την αλλαγή στάσης σώματος μειώνεται και η αντίσταση που έχει προς εσάς!
6) Αυξήστε το κύρος σας μειώνοντας τον ενθουσιασμό σας!
Σας ακούγεται κάπωςΚαι όμως, αν είστε εξωστρεφής και ενθουσιώδης πιθανότατα κάνετε καλή πρώτη εντύπωση.  Ταυτόχρονα όμως, η έντονα ενθουσιώδης στάση μπορεί να μπερδέψει τους γύρω σας, που περιμένουν και πιο λεπτές αποχρώσεις επικοινωνίας για να κρίνουν το μήνυμα.  Καλύτερα λοιπόν να μειώσετε τις κινήσεις σας: κάνετε μια παύση, πάρετε μια βαθιά ανάσα, περιορίστε τις κινήσεις των χεριών σας στο ύψος του στήθους και όχι πλατύτερα από το εύρος των ώμων και στη συνέχεια παρουσιάστε ένα βασικό επιχείρημά σας.  Έτσι παρουσιάζεστε ως πιο ήρεμο και συγκρατημένο άτομο και δείχνετε τη δύναμή σας.
7) Μετριάστε μια δύσκολη κατάσταση αλλάζοντας στάση σώματος
Έχετε μια δύσκολη συζήτηση ή διαφωνείτε με κάποιον;  Η διαφωνία σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με την ανάγκη του ατόμου να εκφράσει τη γνώμη του και να ακουστεί.  Αποφύγετε «επιθετικές» στάσεις, πχ να στέκεστε απέναντι στον συνομιλητή ή να τον κοιτάτε έντονα στα μάτια ή να έρθετε ακόμα πιο κοντά του.  Αλλάξτε στάση σώματος και σταθείτε δίπλα του, ώμο με ώμο, κοιτάζοντας στην ίδια κατεύθυνση. 
8) «Σφραγίστε τη συμφωνία» με μια θετική εντύπωση φεύγοντας.
Πήρατε την πολυπόθητη δουλειά;  κάνατε μια συμφωνία;  Μια πώληση;  Μια σημαντική επαγγελματική συναλλαγή;  Θυμηθείτε φεύγοντας να κάνετε θετική εντύπωση: σφίξτε ζωηρά του χέρι του άλλου ατόμου ευχαριστώντας του, κρατήστε το σώμα σας στητό, κοιτάξτε το άλλο άτομο στα μάτια και χαμογελάστε. Με αυτό τον τρόπο δίνετε στον άλλον μια τελική καλή εντύπωση, όπως και στα σόου: το καλύτερο κομμάτι σε μια συναυλία, ή πιο δυνατή σκηνή, είναι στο τέλος, γιατί αυτό μένει τελικά στον θεατή!
9) Αν θέλετε να αλλάξετε τη γλώσσα του σώματός σας, ενημερώστε τους συνεργάτες σας!
Όταν ο επικεφαλής μια ομάδας αλλάζει τη γλώσσα του σώματός του (μέσω coaching) είναι απαραίτητο να ενημερώσει τους συναδέλφους/υφισταμένους του, ώστε… να μην πέσουν από τα σύννεφα!  Πέστε απλά «κάνω μια πρακτική εκπαίδευση στο να μάθω νέες, θετικές τεχνικές επικοινωνίας με τους γύρω μου».  Έτσι, η ομάδα θα ξέρει πού να αποδώσει τις αλλαγές που βλέπει και δε θα μπερδευτεί.
10)Γλώσσα σώματος και πρώτη επαγγελματική εντύπωση
Η πρώτη εντύπωση μετράει!  Είτε περιμένετε στην αίθουσα αναμονής για συνέντευξη για ανεύρεση εργασίας, είτε περιμένετε κάποιον πελάτη ή έχετε συνάντηση με διευθυντικό στέλεχος.  Έρευνες από το Harvard Business School και το Columbia Business School δείχνουν ότι σε τέτοιες περιπτώσεις είναι σημαντικό να στέκεστε με τρόπο που το σώμα σας στέλνει το μήνυμα «δύναμη, κύρος, σιγουριά» (ίσια πλάτη, ώμοι πίσω, ανοιχτές κινήσεις χεριών μακριά από το σώμα).  Είτε είστε άνδρας είτε γυναίκα, μια τέτοια στάση σώματος αυξάνει τα επίπεδα τεστοστερόνης (ορμόνη που σχετίζεται με τη δύναμη και την αυτοπεποίθηση) και μειώνει τα επίπεδα της κορτιζόλης (ορμόνη του στρες).  Οι ερευνητές μάλιστα βρήκαν ότι το συγκεκριμένο ορμονικό προφίλ αντιστρέφεται με κακή στάση σώματος (καμπούριασμα, ώμοι να γέρνουν μπροστά, σαγόνι προς τα μέσα, κλπ), στάση σώματος που δείχνει ότι είστε σε άμυνα και δεν έχετε αυτοπεποίθηση.

Για να πάμε τα ευρήματα αυτά και ένα βήμα παραπέρα, πριν από μια σημαντική επαγγελματική συνάντηση αντικαταστήστε το smart phone στα χέρια σας με μια εφημερίδα ή ένα κλασέρ, που επίσης προσδίδουν κύρος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

share