Τρίτη, 23 Σεπτεμβρίου 2008

Καταπολεμήστε το στρες μετά τις διακοπές

Καταπολεμήστε το στρες μετά τις διακοπές
http://health.in.gr/news/article.asp?lngArticleID=33350
17/8/2008


Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D.Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, Νευροψυχολόγος

Κλείστε τα μάτια σας μπροστά στη φωτεινή οθόνη του υπολογιστή και φανταστείτε το φωτεινό καλοκαιρινό ουρανό, τη γραμμή του ορίζοντα με τα χρυσοκκόκινα χρώματα το ηλιοβασίλεμα, ένα απαλό αεράκι να χαϊδεύει το πρόσωπό σας... Θυμηθείτε πόσο όμορφα ήταν να ξενυχτάτε και να κοιμάστε μέχρι αργά, να ξυπνάτε και το πρόγραμμα να είναι ανύπαρκτο· κάνατε ό,τι σας ευχαριστούσε και όποτε σας ευχαριστούσε, τρώγατε λουκούλλεια γεύματα, νιώθατε απόλυτα ευτυχισμένοι, ήσαστε σε διακοπές. Πόσο καιρό λείψατε; Μία, δύο ή μήπως τρεις εβδομάδες;
Τώρα όμως, καθώς ανοίγετε τα μάτια σας και αντικρίζετε το χώρο εργασίας σας και όχι το ευχάριστο τοπίο των διακοπών σας, όλα τα ευχάριστα συναισθήματα εξαφανίζονται και, κυριολεκτικά, μέσα σε ένα πρωινό, η ευεργετική επίδραση των διακοπών μοιάζει να έχει εξανεμιστεί. Δεν είστε οι μόνοι! Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο υποφέρουν από το 'σύνδρομο του στρες μετά τις διακοπές'. Πρόκειται για μια ιδιαίτερη μορφή στρες, που εμφανίζεται ύστερα από μια ιδιαίτερα ευχάριστη και ξεκούραστη (αν όχι σωματικά, πάντως ψυχικά) περίοδο της ζωής μας.
Ο Dr Dov Eden, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ στο Ισραήλ, μελέτησε συστηματικά τα πλεονεκτήματα και το στρες των διακοπών σε εργαζόμενους. Στη διάρκεια της έρευνάς του μέτρησε το επίπεδο του στρες των εργαζομένων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις διακοπές τους. Πολλοί από όσους ρωτήθηκαν δήλωσαν ότι τουλάχιστον η μισή από την ευεργετική επίδραση των διακοπών τους εξαφανίστηκε σε τρεις ημέρες και ότι έπειτα από τρεις εβδομάδες ήταν ανύπαρκτη.
Τι ακριβώς είναι το στρες; Πρόκειται για τη φυσική και συναισθηματική αντίδραση του ατόμου σε απαιτητικές καταστάσεις, υποχρεώσεις και αλλαγές. Μετά τις διακοπές πληρούνται και οι τρεις από τις παραπάνω προϋποθέσεις, εφόσον η επιστροφή στη ρουτίνα και στον εργασιακό χώρο αποτελεί αλλαγή, καθώς και απαιτητική κατάσταση, και, φυσικά, υπάρχουν υποχρεώσεις και καθήκοντα, όχι πάντα ευχάριστα, που πρέπει να εκτελεστούν.

Η εργασία θεωρείται βασική πηγή για το στρες, διότι περιλαμβάνει:
  • Ανησυχία για έσοδα/χρήματα
  • Φόρτο εργασίας
  • Διεκπεραίωση πολλών διαφορετικών καθηκόντων σε μικρό χρονικό διάστημα
  • Ένταση με συναδέλφους ή προϊσταμένους
  • Προθεσμίες
  • Σκέψεις (συνήθως αρνητικές)
  • Φόβους και ανησυχίες.

Ποια είναι τα συμπτώματα του στρες μετά τις διακοπές;

  • Στεναχώρια
  • Μελαγχολία
  • Εκνευρισμός
  • Αγχος
  • Κούραση
  • Πονοκέφαλοι
  • Μυϊκοί πόνοι και πιάσιμο
  • Αίσθηση αδυναμίας ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις
  • Αίσθηση ότι ακόμα και τα μικροπράγματα φαίνονται 'βουνό'.

Στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες μετά τις διακοπές
1. Επανασυνδεθείτε με φίλους και συγγενείς. Μιλήστε για τις διακοπές σας, ρωτήστε για τις δικές τους και απολαύστε -έστω και μέσω της συζήτησης- την αίσθηση της χαλάρωσης και της ξεκούρασης που είχατε.
2. Πριν ξεκινήσετε για τη δουλειά, θυμηθείτε πόσο όμορφα περάσατε και μάλιστα κάτι συγκεκριμένο, όπως η καταγάλανη ακρογιαλιά που κολυμπούσατε. Προσπαθήστε να ξαναζωντανέψετε τις αναμνήσεις σας.
3.Ξεκινήστε κάτι που από καιρό θέλατε να κάνετε και συνεχώς το αναβάλατε.
4.Σκεφτείτε τις επόμενες διακοπές σας! Θα ηρεμήσετε και θα νιώσετε καλύτερα.

Στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες μετά τις διακοπές στο γραφείο
1. Επιστρέψτε στη δουλειά και στις υποχρεώσεις σας σταδιακά. Ξεκινήστε από τα πιο εύκολα, από τα μικροπράγματα: διαβάστε, π.χ., τα ηλεκτρονικά ή άλλα μηνύματα που έχετε, τακτοποιήστε το γραφείο σας κ.λπ.
2.Βάλτε μια αναμνηστική φωτογραφία, ένα κοχύλι ή κάποιο φυτό στο γραφείο σας και, ενώ τα κοιτάζετε, θυμηθείτε κάτι όμορφο.
3. Κάντε καταμερισμό της εργασίας σας, ώστε να μην αισθανθείτε ότι πνίγεστε.
4. Ξεκουραστείτε! Συχνά, το στρες και η μελαγχολία αλλάζουν το μεταβολικό ρυθμό σας μετά τις διακοπές.
5. Ασκηθείτε! Η γυμναστική και η άσκηση αποτελούν ίσως τις καλύτερες μεθόδους για την καταπολέμηση του στρες και της μελαγχολίας.
6. Ζητήστε τη βοήθεια συναδέλφων και φίλων.
7. Κάντε καθημερινά κάτι όμορφο για τον εαυτό σας, μην περιμένετε τις επόμενες διακοπές!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

share